Biuro musi być lepsze niż dom. Wyniki ankiet wśród 800 tys. pracowników.

Materiał promocyjny

 

Jak powinny się zmienić biura, żeby więcej pracowników chciało tam wracać? Najnowsze, światowe badania Leesman porównują wyniki wieloletnich analiz z ankietami z okresu pandemii. Wniosek: kluczowe znaczenie mają czynniki związane z koncentracją i prywatnością.

Biuro musi być lepsze niż dom. Wyniki ankiet wśród 800 tys. pracowników.

Leesman Index* to najbardziej kompleksowe, niezależne badania środowisk pracy. Obejmują kilkanaście tysięcy firm na całym świecie, w tym z Polski. Od czasu wybuchu pandemii specjaliści Leesman skupili się na szukaniu odpowiedzi, w jakim zakresie nowoczesne biura – uruchomione od marca 2020 r. – sprostały próbie, jaką przyniosła „era covid’. Porównują przy tym dane gromadzone w trybie ciągłym, od 2010 roku, na puli ponad 800 tysięcy pracowników, z różnych kontynentów i sektorów gospodarki.

Wyniki ankiet jasno wskazują, że tym, co najbardziej różni dom od biura, są lepsze warunki do pracy w koncentracji oraz do prowadzenia wideokonferencji i zaplanowanych spotkań – a to przekłada się na poczucie większej efektywności. „Jeśli porównamy pracę w domu z głośnym open space, dom prawie zawsze wygra.  Niestety, w nowoczesnych biurach przestrzenie open space są często tak zaprojektowane, jakby pracownicy mieli tam wykonywać jedynie zadania, które nie wymagają dużego skupienia. Nic bardziej mylnego.” - mówi Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain, firmy wdrażającej rozwiązania akustyczne. „Open space, jeśli ma przetrwać, powinien być tak zaprojektowany, by ograniczał hałas, zapewniał większą prywatność i możliwość produktywnej pracy bez zmęczenia nadmiarem bodźców” – dodaje.

Na problem hałasu raporty Leesman zwracały uwagę już przed pandemią – z poziomów dźwięku w biurze zadowolonych było średnio 30% pracowników, a 70% bardziej lub mniej narzekało. Akustyka wnętrza była wskazywana jako czynnik decydujący o tym, czy biuro będzie uznane za miejsce wspierające efektywną pracę czy nie. Pandemia tylko więc uwypukliła słabości dotychczasowych środowisk pracy. Biura stoją teraz w dużej mierze puste - nie tylko ze względów epidemiologicznych, ale również dlatego, że pracownicy wybierają pracę z domu. To sygnał, że  aranżacja przestrzeni musi się zmienić, by na nowo przyciągać kadry.

Biuro musi być lepsze niż dom. Wyniki ankiet wśród 800 tys. pracowników.

Akustyka: niewidzialna architektura

Akustyka jest określana niewidzialną architekturą, która wpływa na ludzi na wielu poziomach. Odbiór dźwięku zależy od naszej osobowości i reakcji układu nerwowego. Przy wykonywaniu trudniejszych zadań, co do zasady wszyscy potrzebujemy względnej ciszy. Gdy wykonujemy proste, nużące prace, potrzebujemy zewnętrznych bodźców stymulujących, które sprawią, że łatwiej przebrniemy przez zadanie.  

Ważne jest więc, by do projektowania biura podchodzić holistycznie. W obszarze akustyki przekłada się to na zbadanie, jakie są potrzeby pracowników, czy poszczególne strefy biura będą odpowiednio wytłumione, jak daleko będzie sięgał dźwięk oraz jaka będzie  pogłosowość sal i stref spotkań. „Dobra akustyka wspiera pracowników, którzy łatwiej i lepiej wykonują swoje obowiązki. Ograniczenie niepotrzebnych dźwięków powoduje, że ludzie lepiej czują się w pracy oraz po niej.” – mówi Magda Szubert z Ecophon. „Ze swojej strony pomagamy projektować dobrą akustykę w oparciu o rzetelne dane i analizy, na ich podstawie dobieramy skuteczne rozwiązania. Pomagamy stawiać pytania, na które odpowiedzi są ważne dla całościowego doświadczenia biura przez pracownika.” – podsumowuje.

* Home Office Experience, Leesman, 2020


Biuro musi być lepsze niż dom. Wyniki ankiet wśród 800 tys. pracowników.

Leesman Index

Leesman jest najbardziej poważaną globalną instytucją badawczą, która zajmuje się tematyką workplace. Od 2010 roku Leesman Index dostarcza organizacjom na całym świcie danych i analiz potrzebnych do tworzenia miejsc pracy, najlepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników. Publikuje niezależne, oparte na najnowszych technikach badawczych raporty, które inicjują dyskusje i stymulują zmiany. Analizuje doświadczenia wiodących firm z obszarów nieruchomości, HR oraz IT.

W 2018 Leesman opublikował raport Workplace Experience Revolution, oparty na danych od 400 000 pracowników na całym świecie. Raport szukał m.in. odpowiedzi na niepokojące ekonomistów pytanie: dlaczego wzrost produktywności pracy przez ostatnią dekadę był na tak słabym poziomie. Rok później, w 2019 Leesman rozszerzył zakres badania na ponad 557 000 osób, analizując w szczególności doświadczenia pracowników firm, które od nowa zbudowały swoje środowiska pracy (84 200 pracowników nowych firm).

W odpowiedzi na kryzys powiązany z COVID-19 Leesman wprowadził nowe narzędzia badawcze, których zastosowanie wyposaża globalne firmy w informacje niezbędne do zrozumienia zmian, jakie następują obecnie w obszarze workplace.

Biuro musi być lepsze niż dom. Wyniki ankiet wśród 800 tys. pracowników.

Saint Gobain Ecophon AB

Saint-Gobain Ecophon AB opracowuje, produkuje i sprzedaje produkty akustyczne i systemy, które przyczyniają się do tworzenia dobrego środowiska pracy, nauki i rekonwalescencji, poprawiając dobre samopoczucie i wydajność ludzi. Nasza obietnica „Dźwięk wpływa na ludzi” jest podstawą wszelkich naszych działań.

Ecophon posiada oddziały i przedstawicielstwa w prawie 50 krajach na całym świecie, zatrudniając około 780 pracowników. Główna siedziba firmy znajduje się w Hyllinge w Szwecji. Ecophon jest częścią globalnej grupy Saint-Gobain.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na urzadzone.pl urzadzone.pl